Het echte Austalië gevoel - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Joy Klooster - WaarBenJij.nu Het echte Austalië gevoel - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Joy Klooster - WaarBenJij.nu

Het echte Austalië gevoel

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

18 Juni 2010 | Australië, Adelaide

Hoi allemaal,

Ik probeer mijn reisverslagen een beetje bij te houden, maar gek genoeg heb ik een jaar vrij genomen en heb ik het nog steeds druk. Sinds mijn laatste reisverslag heb ik een tour van Alice Springs naar Adelaide gedaan door de Outback en heb ik op een boerderij gewerkt (op het laatste moment is het toch nog gelukt op een plek te vinden!).

Ik begin maar bij het begin en dat is de tour door de Outback. Het was echt een prachtige tour en de Outback gaf me echt het gevoel in Australië te zijn. Nou hielp het bezoek aan Uluru (Ayers Rock), het symbool van Australie, ook wel mee. Hoewel het eigenlijk gewoon een grote rots is, is het toch heel gaaf zo midden in de woestijn en vooral met zonsondergang zijn de kleurveranderingen prachtig. We hebben nog een wandeling om de rots heen gemaakt en toen merkte ik pas hoe groot het was. We hebben er dik 2 uur over gedaan, maar het was het waard.

Verder hebben we rond dit gebied nog de Kings Canyon en Kata Tjuta (de Olgas) bezocht en rond beide gewandeld. Beide landschappen zijn zo bijzonder! Ik kan het niet vergelijken met iets wat ik eerder heb gezien.

Het is ook goed en interessant dat ze bij Uluru een cultureel centrum hebben gebouwd dat uitlegd waarom Uluru zo belangrijk is voor de Aborginals en wat hun verhaal erachter is.
Ze hebben er ook een boek met brieven die mensen hebben gestuurd met een stuk steen van Uluru dat ze ooit hebben meegenomen. Sommigen hebben de stenen terug gestuurd uit respect voor de Aboriginals en anderen omdat het schijnbaar ongeluk brengt om een stuk van Uluru weg te halen. Sommige brieven zijn erg grappig om te lezen.

Na Uluru gaan we verder naar het zuiden naar Coober Pedy. Dit is een opaalmijn stadje. Het ziet eruit als een bouwput. Dit komt omdat mensen hun huizen ondergronds bouwen. Dit komt uit de tijd dat de eerste mijnwerkers kwamen en dat de beste schuilplek vonden. Ik kan het me voorstellen, want rond Coober Pedy is niet, behalve woestijn.
De huizen zien er wel ontzettend gaaf uit!

Ons laatste nachtje is in de Flinders Ranges. Een prachtige plek met weer bomen! Hier wandelen we nog wat meer voor de doorgaan naar Adelaide.

Adelaide verken ik mijn twee meisje die ook op de tour waren. Het klikte goed en één van de meisjes zie ik weer in Melbourne. Altijd leuk om weer even samen te reizen na een tijdje alleen te zijn geweest.

Vanuit Adelaide heb ik nog een uitstapje gmaakt naar de Barossa Valley. Dit gebied staat vooral bekend vanwege zijn wijnen (een bekende is Jacob's Creek). Ik had een gratis wijnproef tour. Ik moet zeggen dat ik bang was dat ik na de eerste wijnproeverij (er waren er 4 die dag) al plat zou liggen, maar het viel mee. Al heb ik wel wat wijnen overgeslagen, zodra ik wist wat ik toch niet lekker zou vinden. En ja, wijn proeven in Australië betekent gewoon opdrinken en niet uitspugen.

Toen ik in Adelaide aankwam en mijn mail checkte was ik ontzettend blij te zien dat er toch nog een boerderij had gereageerd op mijn vraag of ik daar kon werken (WWOOF-en heet het en je werkt voor kost en inwoning). Dus afgelopen week ben ik daar geweest op de boerderij Yerelina bij Ruth en Steve. Het is in een mini-klein plaatsje genaamd Prospect Hill in de Adelaide Hills. Het was niet een heel grote boerderij, maar ze hadden vee, schapen, kippen en honden. En ook fruitbomen en een groentetuin. Ik heb dus verschillende klusjes kunnen doen, zoals koeien voeren (man, wat zijn die dieren gefixeerd op eten. Ze duwen je gewoon opzij als je hun eten in hun voederbak probeert te krijgen en ze komen aanrennen zodra ze de tractor horen), eieren rapen bij de boze kippen, taarten bakken voor de boerenmarkt, honden knuffel (lastige taak!) enz.
De eerste paar dagen waren er nog 2 Zweedse meisjes, dat was gezellig want Ruth werkte overdag en Steve had vrij genomen om het WK te kijken. Om gelijk antwoord op Nomie's vraag te geven: ik heb de eerste wedstrijd van Nederland gezien en ik ga de Nederlandse wedstrijden proberen te volgen, maar ik denk dat ik alleen de scores achteraf krijg te zien.
Het was in ieder geval een leuke tijd, met aardige mensen en heerlijk eten (ook belangrijk ;)!)

Nu ben ik weer in Adelaide voor 1 nachtje. Morgen ga ik op een 3 daagse tour naar 'the Great Ocean Road'.

-xxx- Joy

  • 18 Juni 2010 - 11:43

    Froukje:

    Heeej!

    OOh ik ben zo jaloers! Toch nog een beetje de mcleod's daughter aan het uithangen daar :P valt me tegen dat je ook niet op een paard bent terecht gekomen :P

    Geniet er nog maar lekker van!

    Liefs Frouk

  • 18 Juni 2010 - 14:30

    Ria:

    Hoi boerenmeisje,

    Terug naar de natuur.Ligt wel hard zeker zo'n swag? En dan later nog belaagd worden door het vee en de kippen. Jij kan hier straks alles aan. Leuke ervaring dat "woofen". Het echte Australië. Goede reis straks.

    xxx mama

  • 18 Juni 2010 - 15:28

    Marja:

    Hoi lieve Joy,

    Je hebt weer leuke dingen meegemaakt op de boerderie! Jammer dat het kalfje niet naar je vernoemd is. Staat best leuk koe Joy. Die rots lijkt inderdaad op de foto niet groot, maar als je er twee uur over doet om er omheen te lopen, dan is het echt geen kleintje. Wel erg mooi zo in het landschap met al die kleuren.
    Wij volgen het WK natuurlijk goed, misschien kan jij ook nog iets zien. Morgen moeten we weer tegen Japan. De eerste wedstrijd was op een maandag om 13.30 uur. Zowel Desley als Nomie hebben op school gekeken. Eigen belachelijk, het is maar een poulewedstrijd. Maar wel leuk en gezellig natuurlijk, allemaal in het oranje en met toeters.
    Wij gaan zondag ook wilde dieren kijken, maar dan in de Beekse Bergen (dus toch een beetje loslopend ).
    Nog een maandje zeker en dan ga je naar de States. Ook leuk, maar wel heel anders. Nog veel plezier de komende weken en tot snel.

    Kusjes van ons allemaal, Marja

  • 18 Juni 2010 - 16:08

    Evelien:

    Joy. Je bent echt cool...!

  • 19 Juni 2010 - 07:33

    Andrea:

    Je hebt het inderdaad druk, jij, met toch over het algemeen reisjes! Volgens mij heb je het goed voor elkaar en zie je gewoon alles daar, fijn hoor. Wij zitten nu op de camping en zijn in oranje gehuld, vlaagetjes, ballonnen, oranje hoeden, toetertjes, wachten op de dingen die komen gaan. Het is wel leuk om lekker gek te doen. De Belgen op de camping doen ook vrolijk mee. We zijn in onze regio met de laatste twee weken bezig, dan is het vakantie. Nog wel even aanpoten, maar dat ken je van thuis wel, die stressende leraren net voor de vakantie. Maar ja, als ik niet aan het werk was geweest had ik jouw blog niet gezien, dus: elk nadeel hep se foordeel. Lieve schat, we kijken hier allemaal uit naar je verhalen en daar dan een gezicht bij, heel veel plezier en een dikke knuffel van Jan en mij.

    xxx

  • 21 Juni 2010 - 14:32

    Desley:

    Hoihoi,

    ik heb al een tijd geen berichtje gestuurd, dus ik dacht dat doe ik maar weer eens. Wow, die foto's zijn echt super mooi! Vooral die met zonsondergang.
    Oma zegt telkens als ze de foto's gezien heeft; die heeft toch de reis van d'r leven, hè? Haha.
    Je hebt het wel erg naar je zin hè? Nog een paar maanden en dan kom je alweer terug! De tijd gaat snel.

    Met mij gaat alles verder goed. Ik heb nu de laatste week les. En dan volgende week maandag ga ik naar het Asterix park in Parijs! De volgende dag vrij en dan repetitieweek:(. Maarja, het zal moeten.
    Maar daarna heb ik dan wel 7 weken vrij:)

    Het ga je goed, haha.

    Veel plezier nog!

    xxxxxxxx Desley

  • 25 Juni 2010 - 20:19

    Tante Ellen:

    Hoi Joy, vandaag kwamen we thuis van een weekje vakantie met de hele familie in centerparcs en er lag een kaart van jou, heel leuk, ook weer een stuk op de weblog. heel mooi om te lezen en wat maak je een prachtige foto's, zonsondergang bij Uluru, prachtig gewoonweg. ook heel fijn om jou af en toe op de foto's te zien, kunnen we toch weer even je gezicht zien en controleren of het goed met je gaat. die met de tekeningen is ook heel mooi,staat je goed! het is niet zo warm daar nu hè, of valt dat toch mee, ik zag 14 gr. staan, dat lijkt met niet echt lekker. leuk ook dat je mensen weer opnieuw tegenkomt lijkt me zo. dat slapen zo, dat zou ik toch niet durven hoor, ik vind een tent al spannend! lieve groetjes maar weer van ons en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Joy

Actief sinds 09 Jan. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 17113

Voorgaande reizen:

11 Januari 2010 - 11 Augustus 2010

Australia and New Zealand

Landen bezocht: